Wat is het 

Bij de discipline rivier is het de bedoeling om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te varen, de snelste weg te zoeken tussen de natuurlijke obstakels, en zo als snelste aan te komen. 

De gebruikte boottypes zijn: 
- K1 (bij ons R1 genoemd) = kajak eenzit 
- C1: kano eenzit 
- C2: kano tweezit 

Elke boot vaart het traject individueel, tegen de tijd. Er wordt gestart met een tussentijd van 30 seconden tot 1 minuut. De winnende boot is die welke het traject als snelste aflegde.

Er zijn twee wedstrijdtypes: 
- Classic: een stuk rivier van ongeveer 12 tot 20minuten 
- Sprint:een stuk rivier van ongeveer 40 tot 90seconden, de sprints worden tegenwoordig ook vaak op slalomparkoers gevaren

Beide afstanden worden zowel individueel als in ploeg gevaren, bij de ploeg is het de bedoeling om zo snel mogelijk met 3 het traject af te leggen, en moet de 3e binnen de 15seconden van de 1ste aankomen.

Waarom rivier?

Op die vraag is een makkelijk antwoord te geven. Omdat het gewoon superFUN is!! Maar zeker ook het gevoel dat je krijgt als je door een moeilijke passage gaat, en bij elke juiste slag je boot voelt versnellen door de golven en tussen de stenen. Het avontuur dat je tegemoet gaat als je op de rivier gaat, de natuur in. 

Elke waterstand andere golven, stenen die tevoorschijn komen of juist verdwijnen, elke keer opnieuw een beetje verkennen!! Wetende dat je kracht uithouding en techniek nodig zal hebben om door de mooiste passages te geraken zonder problemen. En het mooiste van al, ook al zijn we in België met verschillende clubs en zijn we tegenstanders op het water, op de kant zijn we vrienden. Klaar om mekaar te helpen waar nodig met het materiaal, maar ook op het water als er iemand in de problemen komt. 

Wat natuurlijk ook helpt op grotere kampioenschappen om een goeie groepssfeer te hebben! En net die groepssfeer, alsook natuurlijk de harde trainingsarbeid, heeft de laatste jaren geleid tot medailles op elk kampioenschap waar er Belgische deelname was, met enkele Europese- en wereldtitels, maar ook andere zeer mooie podiumplaatsen!!

Waar kan je aan rivier doen?

Nu vraag je je natuurlijk af waar in België kan je aan rivier doen? “De Lesse” hoor ik je al denken, maar er zijn in België veel meer mooie plaatsen dan alleen daar. Om er een paar te noemen : Salm, Lienne, Ambleve, Ourthe, Hoge Lesse, enz. al zijn Dijle, Demer, Nete en andere rivieren zeker even mooi om af te varen.

Voor ieder zijn niveau keuze genoeg, het enige dat we nodig hebben is regen, en ja, meestal is het dus enkel in de winter in België te doen. Maar natuurlijk zijn er in Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland,Tsjechië en natuurlijk niet te vergeten Slovenië mooie rivieren genoeg om op te trainen in zonnig weer! In België zijn de meeste clubs die afdalingen varen gelegen in Wallonië, maar KCCM en NWC zijn in Vlaanderen de grootsten, al komen de andere clubs zeker ook met meer en meer naar de wedstrijden!                                                                                

Kalender

Resultaten

Benieuwd naar de resultaten van de wedstrijd van afgelopen weekend? Of eerder benieuwd naar het archief? Ontdek hieronder de resultaten van de discipline Rivierafdaling!

Rivierafdaling resultaten

Wedstrijdinformatie 

Om aan peddelsportwedstrijden te kunnen en mogen deelnemen, zal je eerst enkele zaken in orde dienen te brengen. Je zal een medisch attest dienen laten invullen door een arts en een wedstrijdvergunning via jouw club moeten aanvragen. Lees hieronder ook de sportreglementen. 

Sportreglement

Klik op de knop om het sportreglement te bekijken, downloaden of afdrukken. 

Weetjes

  • Er zijn 2 Belgen die met 4 wereldtitels recordhouder zijn: Maxime Richard en Jean-Pierre Burny 
  • Machine a couper le Jambon, Boule D’or, Piramidestein, le Serpent, Fond de Quarreux, Viréjef en La Crocodile.. Ronkende namen voor versnellingen, en zijt maar zeker, als er een naam opplakt, is er wel echt iets te zien :) al weet eigenlijk niemand echt of de Boule D’or nu een gouden blok, of gewoon een stuk rots is.

Wil je steeds op de hoogte blijven? 
Schrijf je dan nu in op onze nieuwsbrief! Of volg ons op Social Media